Proiect legislativ pentru Alcool-Stop, dispozitivul care nu permite mașinii să pornească, dacă șoferul este băut

de Stiri Buzau Media
Sursa foto:sundaypost.com
Sursa foto:sundaypost.com

Senatul va dezbate în procedură de urgență un proiect legislativ de completare a Codului rutier, în privința infracțiunilor și a faptelor ce privesc consumul de alcool la volan. Parlamentarii care au inițiat proiectul susțin că aceste infracțiuni sunt prea blând pedepsite în actuala legislație, de unde și numărul mare de astfel de cazuri înregistrate la poliție.  Pe lângă înăsprirea pedepselor în cazul consumului de alcool la volan există și o prevedere nouă, prin care se instalează un dispozitiv pe autovehicul, denumit Alcool-Stop, care împiedică pornirea motorului atunci când semnalează prezența alcoolului în aerul expirat. Art. 6 OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice se completează cu punctul 41, cu următorul cuprins:

“(41) dispozitiv Alcool-Stop – dispozitiv certificat care se montează la sistemul de demarare al motorului autovehiculului, tractorului agricol sau forestier ori tramvai și permite pornirea motorului doar în cazul în care nu se semnalează prezența alcoolului în aerul alveolar expirat de către conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai. Șoferii care se vor afla în perioada de restricționare a exercitării dreptului de a conduce și vor fi prinși că circulă fără dispozitivul Alcool-Stop pot fi amendați sau pot primi pedeapsă cu închisoarea, de la 6 luni la 3 ani“.

O altă prevedere nouă este cea referitoare la opțiunea polițistului de a aplica pedeapsa. La art. 102, după alin. (3) se introduce alin. (4) cu următorul cuprins: “Pentru fapta prevăzută la alin. (3) lit. a), în funcție de circumstanțe, agentul constatator poate opta, alternativ, pentru aplicarea sancțiunii complementare a restricționării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 180 de zile în locul sancțiunii complementare de suspendare a exercitării dreptului de a conduce pe o perioadă de 90 de zile“.

La art. 103, alin. (2) se modifică și va avea următorul cuprins: “(2) În cazul în care conducătorul autovehiculului, tractorului agricol sau forestier ori tramvai săvârșește, într-un interval de 6 luni de la data restituirii permisului de conducere, din nou o faptă prevăzută la art. 100 alin. (3), art. 102 alin. (3) și alin. (4), perioada de suspendare se majorează cu încă 30 de zile iar perioada de restricționare se majorează cu încă 60 de zile.  Perioada de restricționare poate fi redusă de șeful poliției rutiere județene de pe raza căreia a fost săvârșită fapta, dar nu mai puțin de 120 de zile pentru fapta prevăzută la art. 102 alin. (3) lit. a), iar perioada de suspendare poate fi redusă în aceleași condiții, dar nu mai puțin de 30 de zile pentru fapta prevăzută la art. 102 alin. (3) lit. a).

          În cazul unui accident soldat cu vătămare corporală sau uciderea victimei, permisul de conducere se reține dacă s-a încălcat vreo regulă de circulație, eliberându-i-se șoferului dovada înlocuitoare fără drept de circulație, dacă fapta se încadrează la art. 102 alin. (3) lit. a) și c) și la art. 102 alin. (5) și (6), sau dovada înlocuitoare cu drept de circulație pentru o perioadă de 15 zile, în celelalte cazuri”.

Dacă va fi adoptată de Senat, iar ulterior de Camera Deputaților, proiectul legislativ va modifica OUG nr. 195/2002 privind circulație pe drumurile publice. După ce va fi publicat în Monitorul Oficial, proiectul va fi pus în aplicare la 365 de zile, timp în care ministerul transporturilor trebuie să emită normele tehnice de omologare și montare a dispozitivelor certificate Alcool-Stop.