Clasificarea contribuabililor în funcție de riscul fiscal

În cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) se va înființa în curând o direcție specială pentru analiza riscului contribuabililor, iar mecanismul de încadrare în funcție de risc, existent acum doar pe hârtie va fi pus în sfârșit în funcțiune, a anunțat de curând noua conducere a ANAF. În funcție de încadrarea într-un profil de risc sau altul, menționează avocatnet.ro, organele fiscale vor notifica mai întâi contribuabilii cu privire la eventualele impozite și taxe neachitate, după care vor încerca o mediere și, în funcție de cooperarea contribuabilului, de intenția sa de conformare fiscală, vor trece la controale inopinate sau inspecții fiscale.

      La conferința de presă de luni, șefa ANAF, Mirelei Călugăreanu a precizat că implementarea va începe în perioada următoare și că în cadrul ANAF se va dedica o direcție specială în acest sens: Direcţia Generală de Analiză de Risc va fi cea care va defini profilul standard de risc al contribuabilului. Potrivit acesteia, odată realizată încadrarea de risc într-o categorie sau alta, Fiscul va ști exact la cine să meargă în control. Șefa ANAF nu a făcut referire la o categorie de risc fiscal sau alta, însă a precizat că organele fiscale vor avea o abordare graduală în cazul celor cu probleme: contribuabilul va primi mai întâi o notificare prin care află despre diferențele de impozite și taxe, apoi urmează medierea, după care, în funcție de comportamentul contribuabilului (dacă înțelege sau nu să se conformeze fiscal), vor începe controale inopinate, inspecții fiscale parțiale sau generale.

„(…) în funcţie de profilul de risc al contribuabilului, organele fiscale vor acţiona gradual aplicând întâi măsura notificării contribuabilului cu privire la posibilele diferenţe de impozite şi taxe, notificarea fiind urmată de mediere şi, în funcţie de feed-back-ul pe care îl primim de la contribuabil şi de modul în care acesta înţelege să se conformeze, urmează sau nu controale inopinate, inspecţii fiscale parţiale şi inspecţii fiscale generale„, a declarat, mai exact, șefa ANAF, citată de avocatnet.ro.

Pe lângă implementarea mecanismului de încadrare în funcție de riscul fiscal, noua șefă a Agenției a promis și reducerea numărului de declarații fiscale (aproximativ 600 în total) ce trebuie depuse, inclusiv simplificarea declarației unice. Mirela Călugăreanu a vorbit și despre implementarea (mai întâi în sistem pilot) a unui instrument standard de schimb de informații între Fisc și marii contribuabili – consacrat la nivelul Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică sub denumirea SAF-T (Fişierul Standard de Audit/Standard Audit File for Tax). SAF-T a fost creat ca să ajute autoritățile fiscale să desfășoare inspecții fiscale mai eficient, făcând posibilă identificarea mai ușoară a principalelor zone de neconformare în raportarea obligațiilor fiscale și e folosit momentan în numeroase state europene.

Sursa: avocatnet.ro
S-AR PUTEA SĂ TE INTERESEZE:

BuzăuMedia utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe site-ul nostru. Apăsând "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Prin continuarea navigării pe site-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie. DA, ACCEPTMai mult