Proiectul de buget pe 2019 provoacă fiori reci primarilor din județ

Mult discutatul proiect de buget pe 2019 a provocat o serie de discuții până la adoptarea sa de către Guvern. Întrebat dacă proiectul este în acord cu ceea ce au spus primarii că au necesar, ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici a declarat vineri, că nu e primărie de comună cu buget sub 2 milioane de lei şi că edilii ar trebui să fie mulţumiţi. Pe de altă parte, el a menționat că Executivul trebuie să poarte discuţii cu toate structurile administrative. „Şi aici trebuie să facem o discuţie aşezată. Avem patru structuri în România. Aş fi fost bucuros dacă primeam o propunere asupra cărora aceştia să fie de acord. Bucureştean fiind, nu pot să sesizez că tot impozitul pe venit de 22 miliarde de lei, 39% sunt la Bucureşti. Guvernul trebuie să poarte discuţii cu toate cele patru structuri. Sunt convins că au fost primarii de comune, având un minim de 2 milioane de lei pe comună, sigur că nu au cum să fie nemulţumiţi. Gândiţi-vă că nu e primărie de comună cu buget sub 2 milioane de lei. Primării de oraşe şi municipii… Nevoiele sunt la fiecare nivel foarte mare, dar nu putem să dăm bani într-o direcţie şi două treimi s-o lăsăm fără bani. (…) Guvenul a alocat cam 7 miliarde de lei în plus pentru local”, a menționat Eugen Teodorovici,

Potrivit proiectului de buget pe 2019 adoptat, la primăriile de comune va fi o creşte de la 750 lei/ locuitor, la 1.000 de lei pe locuitor (plafon minim 2 milioane de lei) iar impozitul pe venit va fi de 60%. Cert este că înainte de adoptarea acestuia primarii din județul Buzău s-au declarat nemulțumiți și totodată îngrijorați că vor prelua de la bugetul central o mare parte din cheltuielile sociale, cea mai grea povară fiind plata indemnizațiilor persoanelor cu handicap și a însoțitorilor acestora.

,,Din păcate persoanele cu handicap, persoanele care primesc indemnizaţia pentru ele s-a mutat un milliard de euro pe primăriile capitală de judeţ din România. Rezultă un deficit pentru noi de vreo 10 milioane de euro. Ar trebui să avem un reprezentant în această comisie, un medic pe care să-l numim noi, iar deciziile să se ia în unanimitate. În luna ianuarie a crescut numărul însoţitorilor cu peste 100. Aceşti însoţitori primesc salariile ca orice salariat al Primăriei. Nu avem nici un control. Nu este corect”, a menționat primarul municipiului Buzău, Constantin Toma. Edilul-şef a solicitat ca în comisia de atribuire a certificatelor pentru persoane cu handicap să existe şi un membru din partea Primăriei, fiind suspect numărul foarte mare al deciziilor de la Buzău. Până acum, primăriile plăteau doar 10% din salariile însoțitorilor și indemnizațiilor persoanelor cu handicap, restul de 90% fiind în sarcina Guvernului.

La rândul său, primarul din Pietroasele Cornel Enache declara că prevederea din proiectul bugetului pe 2019 privind plata indemnizațiilor persoanelor cu handicap și a salariilor însoțitorilor va pune în dificultate continuarea unor proiecte cu fonduri europene. Am 18 salariaţi institutori ai persoanelor cu dizabilităţi şi vreo 20 cu indemnizaţie. Efortul financiar dacă mergem și cu norma de hrană și cu s-a mai stabilit, cred că mă duce la 8-10 miliarde. E foarte mult, așteptăm să vedem cu ce bani putem să acoperim: de tăiat din salarii nici gând, din cofinanțare pentru proiecte europene nici atât, așa că sincer, nu ştim pe unde vom scoate cămaşa.” Ceva mai optimist este primarul comunei Movila Banului, Dorin Moise: ,,Cred cu certitudine că va fi mai bine, chiar dacă va trece în subordinea noastră să plătim banii și cred că nicio primărie, spun poate din județul nostru și din țară, dacaă a rămas fără bani și la sfârșit de an au fost rectificări și li s-au dat bani. Așa s-a întâmplat, n-a rămas nicio primărie fără bani.”

Împărţirea decisă de Guvern în ceea ce priveşte împărţirea banilor din impozitul pe venit arată în felul următor: 60% din impozitul pe venit va merge către primării direct, 15% din impozitul pe venit sunt direcţionaţi la consiliile judeţene, 7,5% se va repartiza în mod egal la Consiiile judeţene pentru finanţarea bugetelor de funcţionare ale comunelor şi pentru cofinanţarea proiectelor locale, iar 17,5% se va da către unităţile administrativ-teritoriale pentru asigurarea bugetelor de funcţionare. În cazul în care aceşti bani nu ajung, vor fi alocate sume defalcate de TVA „pentru echilibrare”.Cheltuielile care vor fi trecute către administraţiile locale vor fi cele către: centrele pentru persoane cu handicap, centrele pentru protecţia copilului şi indemnizaţiile pentru însoţitorii persoanelor cu handicap. Guvernul susţine că 6,3 miliarde de lei vor fi necesari pentru acoperirea cheltuielilor. Potrivit aceleiaşi surse, 11,4 miliarde de lei vor fi din TVA.

S-AR PUTEA SĂ TE INTERESEZE: