Compania de Apă Buzău – Informare cu privire la sistemul de alimentare cu apă a localităților de pe Valea Slănicului

de Stiri Buzau Media

Sistemul centralizat de alimentare cu apa de pe Valea Slanicului deserveste peste 7000 de locuitori, singura sursa de apa fiind captarea Manzalesti, adica lacul de acumulare de la barajul Ciresu si statia de tratare Jghiab. Pus in functiune in anul 1997, barajul de la Ciresu a fost proiectat pentru alimentarea cu apa a comunelor Manzalesti si Vintila Voda.

Bazinul hidrografic care alimenteaza lacul de acumulare Ciresu este format din paraul Jghiab si afluenti care au caracter de torent. In perioada precipitatiilor, atat paraul Jghiab, cat si afluentii acestuia amonte de barajul Ciresu, dar si torenti formati pe versantii amonte de baraj, datorita timpilor de acumulare foarte mici, antreneaza periodic cantitati insemnate de aluviuni si material vegetal care produc colmatarea totala a pragurilor de retinere scurgeri solide mari si a prizei de apa pentru Statia de tratare de la Jghiab. Astfel, in perioada precipitatiilor, apa bruta ajunge in scurt timp la o turbiditate peste 300 NTU (uzual chiar la peste 1000 NTU) si nu mai poate fi tratata in statia de la Jghiab, statie proiectata pentru valori ale turbiditatii de sub 250 NTU!

Aceste evenimente, foarte frecvente in ultimii ani, conduc la imposibilitatea captarii apei pentru tratare, la imposibilitatea alimentarii rezervoarelor de inmagazinare (cu volume totale de 1600 mc.) si la intreruperea furnizarii serviciului de alimentare cu apa potabila a populatiei din localitatile Manzalesti (satele Jghiab, Gura Badicului, Manzalesti, Trestioara, Satu Vechi si Beslii), Vintila Voda (satele Vintila Voda, Niculesti Bodinesti, Podu Muncii si Petrachesti – Ganta), Sarulesti (satele Sarulesti, Valea Larga, Valea Stanii, Goicelu si Caratnau de Jos), Beceni (satele: Dogari, Podu Muncii, Gura Dimienii, Margariti, Beceni, Carpinistea, Valea Parului si Izvoru Dulce) si Cernatesti (sat Fulga)

In ultimul an, Compania de Apa SA Buzau a efectuat lucrari de mentenanta pentru lacul de acumulare si barajul de la Ciresu, lucrari ce au constat in operatii controlate de deschidere a stavilarelor pentru decolmatare si marire capacitate de stocare. Actiunile au avut efect imediat in ceea ce priveste calitatea apei brute captate (reducerea turbiditatii), precum si volumul de apa de rezerva din lacul de acumulare. Din pacate insa efectele sunt pentru termen scurt, data fiind colmatarea excesiva a albiei si blocarea stavilarelor cu aluviuni, fapt ce face practic imposibila curatarea lor.

In vederea imbunatatirii conditiilor tehnice de exploatare a sistemului de alimentare cu apa am cautam permanent solutii pentru decolmatarea totala a  cuvetei lacului, operatiune imperios necesara. Operationalizarea unui grafic de lucrari este insa ingreunata de lipsa oricarui acces catre versantii lacului de acumulare, precum si de lipsa spatiului de manevra pentru asamblarea si operarea utilajelor de decolmatare necesare (fiind utilaje specializate de mare capacitate, transportate in parti componente si asamblate la fata locului). Pentru crearea unor cai de acces absolut necesare am transmis catre Comitetul Judetean pentru Situatii de Urgenta o informare privind situatia de urgenta aparuta la captarea Manzalesti, adresa urmare careia in perioada urmatoare vom primi raspuns si speram ca si sprijin de la factorii de decizie si institutiile publice abilitate.

Deasemeni, pentru statia de tratare de la Jghiab, in ultimele 2 luni am derulat un program de teste pentru marirea capacitatii de tratare a statiei si reducerea timpilor de decantare, ceea ce va conduce la reducerea timpului de intrerupere in furnizarea apei catre populatia afectata la aceasta data.

Pe termen mediu, odata cu implementarea Programului Operational Infrastructura Mare, vor fi realizate lucrari ample de investitii atat la barajul Ciresu cat si la statia de tratare Jghiab.

In speranta ca locuitorii de pe Valea Slanicului vor avea in continuare intelegerea pe care au avut-o si pana acum, le multumim anticipat si ii asiguram ca facem tot ce este posibil sa diminuam la maxim disconfortul creat!

Incepand cu luna iunie a acestui an, in sprijinul clientilor nostri, am implementat un sistem de informare prin sms, cu privire la lucrarile pe care le desfasuram si care se soldeaza cu intreruperi ale serviciului de alimentare cu apa.

 

SIMONA MARIANA SAVULESCU

DIRECTOR GENERAL

Știri despre: ,