Comercializarea produselor și serviciilor de calitate mai proastă în România decât în UE ar putea fi sancționată drastic

de Stiri Buzau Media
Sursa foto: lumeasatului.ro
Sursa foto: lumeasatului.ro

Recent, a fost propus în Parlament un proiect de lege prin care să fie sancționate persoanele care oferă bunuri sau servicii de calitate mai proastă în România decât în alte state membre ale Uniunii Europene (UE). E vorba de o încercare de evitare a dublului standard. Astfel de situații apar când același produs (sau serviciu) este vândut sub aceeași etichetă, atât în România, cât și în alte state membre ale UE. Calitativ, însă, există diferențe. Astfel, cei care vor comercializa asemenea produse sau servicii de calitate mai proastă în România ar putea ajunge să fie sancționați cu până la 4% din cifra de afaceri, conform proiectului de lege. În esență, scrie avocatnet.ro, scopul proiectului de lege este de a preveni comercializarea, în România, a unor produse și servicii care, deși sunt comercializate sub aceeași etichetă, au calitate mai proastă decât în alte state ale UE. Proiectul de lege vizează mai multe tipuri de produse și servicii:

  • produsele de larg consum;
  • produsele agroalimentare;
  • carburanții;
  • serviciile de telefonie și internet;
  • serviciile financiare și
  • serviciile turistice.

Practic, va fi interzisă vânzarea de produse și servicii în România care, conform proiectului de lege, vor avea „o compoziție sau caracterstici diferite nejustificate”, comparativ cu același produs/serviciu vândut în cadrul unui alt stat membru UE. În expunerea de motive a proiectului apare exemplul vânzării de produse din carne sub aceeași etichetă, dar cu conținut diferit de carne.

Persoanele care comercializează astfel vor fi sancționate cu o amendă de până la 4% din cifra de afaceri. Proiectul nu menționează dacă e vorba de cifra de afaceri rezultată din activitatea pe teritoriul României, Europei sau globală. În plus, abaterea repetată ar duce chiar și la sancționarea cu suspendarea autorizației de funcționare a comerciantului, pentru șase luni.

Mai mult, proiectul de lege prevede că o astfel de practică ar fi calificată ca fiind una înșelătoare, ceea ce ar putea atrage și alte sancțiuni (proiectul de lege prevede inclusiv posibilitatea considerării sancțiunilor penale, ceea ce ar sugera că s-ar putea discuta și de o eventuală înșelăciune, însă acest lucru ar trebui stabilit de la caz la caz). Proiectul de lege nu se aplică, deocamdată. Pentru aceasta, el trebuie să fie adoptat de Parlament, să fie promulgat de președintele țării și, ulterior, să fie publicat în Monitorul Oficial.