Schimbare permis auto 2019: Unde se cere, ce acte sunt necesare și de unde se ridică noul permis

de Stiri Buzau Media

Înlocuirea permisului auto al șoferilor se poate face în două cazuri generale: pe de o parte, se poate cere eliberarea unui nou permis de conducere la expirarea valabilității celui vechi. Pe de altă parte, se cere eliberarea unui duplicat atunci când permisul de conducere a fost pierdut, furat sau deteriorat ori în cazul schimbării numelui titularului.

Eliberarea unui nou permis de conducere sau a unui duplicat se face printr-o cerere adresată autorităților, la care se vor atașa anumite documente. În concret, regimul și procedura eliberării unui nou permis de conducere (sau a unui duplicat) sunt conținute în Ordinul Ministerului Afacerilor Interne nr. 123/2013 privind condițiile de eliberare a permisului de conducere cu o nouă valabilitate administrativă sau a duplicatului acestuia în cazul pierderii, furtului sau al deteriorării permisului de conducere ori în cazul schimbării numelui titularului.

În privința cererii de eliberare a unui nou permis sau a unui duplicat, modelul relevant poate fi găsit în anexa la ordinul menționat anterior. Această cerere va fi depusă personal la oricare serviciu public comunitar regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor. Bineînțeles, în cazul românilor aflați în străinătate, aceștia pot împuternici pe cineva prin procură specială, autentificată de misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României sau autentificată de autoritățile străine, dar care trebuie să îndeplinească condițiile de supralegalizare prevăzute de lege sau să aibă aplicată apostila.

Mai mult, în cazul permiselor eliberate după 1 ianuarie 2009, cererea pentru eliberarea unui duplicat poate fi transmisă și prin poștă (inclusiv e-mail), pe adresa serviciului public comunitar care a emis permisul de conducere anterior. Totuși, în acest caz, dacă cererea a fost trimisă prin e-mail, ridicarea permisului nu se va putea face decât dacă titularul cererii depune la serviciul public comunitar, în original, documentele ale căror copii au fost transmise.

Documentele care trebuie anexate cererii

Pe lângă cererea propriu-zisă de eliberare a unui nou permis (sau duplicat), solicitantul va trebui să depună și următoarele documente:

  • actul de identitate al titularului din care rezultă că acesta are domiciliul sau reședința în România, în original și copie; în cazurile în care solicitantul se află în străinătate și împuternicește pe cineva să depună cererea sau când cererea este trimisă prin poștă, numai copie după actul de identitate;
  • procura specială și actul de identitate al mandatarului, în original și copie, în cazul în care solicitantul aflat în străinătate împuternicește pe cineva să depună cererea;
  • dovada plății contravalorii permisului de conducere;
  • documentul emis de o unitate medicală autorizată, din care rezultă că titularul este apt din punct de vedere medical să conducă autovehicule din categoria pentru care solicită eliberarea permisului de conducere, dacă e vorba de eliberarea unui nou permis, în cazul expirării precedentului;
  • permisul de conducere, atunci când acesta se află în posesia titularului;
  • două fotografii ale titularului, color, în format 35 x 38,5 mm, de dată recentă, în cazul în care solicitantul se află în străinătate și împuternicește pe cineva să depună cererea.

De principiu, permisul se livrează la adresa din România indicată de titular sau se ridică de către acesta de la serviciul public comunitar indicat în cerere. În cazul în care titularul nu poate fi identificat la adresa indicată în cerere, permisul de conducere se va ridica de la serviciul public comunitar în a cărui competență teritorială se află această adresă. În schimb, în cazul în care cererea a fost transmisă prin corespondență, permisul de conducere se ridică de la serviciul public comunitar menționat de solicitant în cerere.