Activitatea firmelor de apartament va putea fi suspendată sau închisă din cauza vecinilor nemulțumiți

de Stiri Buzau Media

Chiar dacă s-a aprobat schimbarea destinației de locuință a unui spațiu, va fi nevoie de avize și acorduri noi pentru oricare schimbare a obiectului principal de activitate, iar vecinii nemulțumiți de disconfortul creat de activitățile economice din bloc vor putea să-și retragă acordul dat pentru activitățile respective, blocând astfel funcționarea firmelor, scrie avocatnet.ro. Vorbim de chestiuni cuprinse într-un proiect de act normativ ce ar putea modifica în curând Legea asociațiilor de proprietari.

          Destinația de locuință a apartamentelor poate fi schimbată, cu respectarea Legii nr. 196/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari şi administrarea condominiilor, pentru a fi transformată într-un spațiu pentru o activitate economică. Pe lângă chestiunile ce țin de schimbarea din locuință în sediu de firmă, un proiect înregistrat recent la Senat propune înăsprirea condițiilor de desfășurare a activității într-o firmă de apartament. Propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea Legii nr.196/2018 prevede retragerea acordului vecinilor deranjați constant de activitatea din apartamentul respectiv, precum și necesitatea de a obține un nou aviz de fiecare dată când se schimbă obiectul de activitate în respectivul spațiu.

Proiectul este abia la începutul parcursului legislativ și trebuie dezbătut și supus votului în fiecare Cameră. Intrarea sa  în vigoare e condiționată de aprobarea în Parlament, prin decret, de către președintele țării și de publicarea în Monitorul Oficial. Concret, mai menționează avocatnet.ro, la schimbarea obiectului principal de activitate al firmei, se va cere un nou aviz scris comitetului executiv și acordul scris prealabil al proprietarilor direct afectați cu care se învecinează, pe plan orizontal și vertical. Nu va avea nicio relevanță că destinația spațiului a rămas neschimbată și că s-au obținut avizul și acordul pentru derularea activităților precedente, atâta timp cât se vor mai desfășura și alte tipuri de activități economice în acel apartament, va fi nevoie de un nou acord și de un nou aviz.

Ca idee, legea prevede acum necesitatea de a cere avizul și acordul scris al vecinilor (cei de la același nivel și cei de deasupra și de dedesubt) atunci când se dorește schimbarea destinației locuinței. În afară de asta, proprietarul care cere schimbarea mai trebuie să semneze cu vecinii direcți și convenții prin care declară activitatea care se va desfășura în acel spațiu și numărul orientativ de persoane în funcție de care vor fi calculate cheltuielile pe număr de persoane. Cine nu respectă aceste condiții riscă amenzi, potrivit legii, de la 5.000 la 10.000 de lei. În mod cert, introducerea în lege a necesității de a obține un nou acord atunci când se schimbă obiectul principal de activitate sau se adaugă unul nou le va da de furcă antreprenorilor. În motivarea proiectului scrie că astfel se vor împiedica situațiile, destul de des întâlnite în practică, în care proprietarii vecini și-au dat acordul pentru o afacere și apoi a apărut alta în loc: de pildă, pentru o farmacie și apoi se trezesc la parterul blocului cu un bar.

        Închiderea afacerilor în urma nemulțumirii vecinilor: cum se va face asta?

Inițiatorul acestui proiect a constatat că din Legea asociațiilor lipsește retragerea acordului vecinilor deranjați constant de afacerile de bloc și retragerea avizului comitetului executiv. Pentru a proteja confortul proprietarilor de locuințe, acesta propune ca legea să fie completată cu posibilitatea de a se retrage avizele date inițial și acordul vecinilor, iar afacerile să fie suspendate sau chiar închise de tot în urma acestor manifestări de voință. Practic, va fi suficient ca unul singur dintre vecinii direcți ai spațiului cu destinație de firmă să-și retragă acordul pentru ca activitatea economică din acel spațiu să fie pusă în problemă de legalitate. Cum anume se va face asta? Dacă s-au dat amenzi pentru tulburarea liniștii, de exemplu, procesele-verbale de constatare a contravenției sau copiile lor vor fi folosite ca probe. Problema e că, în realitate, vor trebui să le obțină de la cei amendați, pentru că documentele acestea nu le parvin niciodată terților, cum ar fi, în acest caz, vecinii deranjați.

Retragerea avizului comitetului executiv, respectiv a acordului proprietarilor direct afectați trebuie să fie întemeiată și se face în baza proceselor verbale de constatare a contravenției sau a copiilor acestora, eliberate de către agenții constatatori chemați la locul tulburării, precum și a oricăror alte mijloace legale de probă care dovedesc tulburarea liniștii publice și încălcarea drepturilor locatarilor. Aceasta este însoțită de copii ale proceselor verbale de constatare a contravenției, precum și de alte mijloace legale de probă administrate, dacă este cazul„, scrie, mai exact, în proiectul în dezbatere la Senat. În fine, retragerea acordului vecinilor direcți și a avizului comitetului executiv se vor face simetric acordării lor, în scris.