Noua lege a asociațiilor de proprietari ar putea suferi modificări majore

Noua lege a asociațiilor de proprietari urmează să fie modificată, la puțin peste un an de la intrarea în vigoare, potrivit unui proiect înregistrat recent la Senat pentru dezbatere. Modificările propuse vizează, printre altele, contul unic al asociațiilor de proprietari, documentele care atestă pregătirea administratorilor de bloc și asociațiile de chiriași. Modificările la actuala lege a asociațiilor de proprietari (Legea nr. 196/2018) sunt prevăzute, după cum scrie avocatnet, într-un proiect legislativ ce a fost pus de puțină vreme în dezbaterea senatorilor și care are nevoie, pentru a se aplica, de adoptarea la Parlament și de oficializare, prin publicare în Monitorul Oficial.

O primă modificare propusă este eliminarea prevederilor care permit primăriilor să controleze activitatea asociațiilor de proprietari, deoarece acestea din urmă au organe proprii de control, pot solicita expertize contabile și pot fi verificate de către diverse organe de control (de exemplu, Agenția Națională de Administrare Fiscală sau Inspectoratele pentru Situaţii de Urgenţă), ceea ce elimină necesitatea controalelor făcute de primării.

Apoi, după cum prevede proiectul legislativ, înscrierea ulterioară în asociația de proprietari a celor care nu au fost prezenți la constituirea asociației sau au cumpărat o locuință în imobil după acea dată se va face mai ușor, fiindcă se dorește eliminarea obligației existente în prezent de a se depune la judecătoria locală versiunile actualizate ale acordului de asociere și statutului asociației. O altă modificare propusă la Legea nr. 196/2018 vizează conturile asociațiilor de proprietari. Mai exact, asociațiile vor putea avea mai multe conturi bancare, nu doar unul, așa cum se întâmplă în prezent.

De asemenea, este propusă eliminarea secțiunii ce vizează asociațiile de chiriași, deoarece, potrivit inițiatorilor, aceasta face obiectul unei alte reglementări. Pe de altă parte, proprietarii vor trebui să anunțe președintele asociației despre orice schimbare legată de cei ce locuiesc în apartament, inclusiv chiriași. Proiectul legislativ mai prevede și eliminarea preavizului de cinci zile după care proprietarii sunt obligați să permită accesul în locuință pentru constatarea sau remedierea unor probeme apărute la părțile comune ale blocului. Astfel, în cazul unor urgențe (de exemplu, inundații) proprietarii vor trebui să permită accesul imediat, fără să mai fie nevoie de preavizul de cinci zile.

Totodată, cenzori vor putea fi, după ce măsurile cuprinse de proiect se vor aplica, și cei cu studii medii de orice fel, nu numai cei ce au terminat un liceu economic sau cei cu studii în domeniul juridic. Proiectul de act normativ mai stabilește și eliminarea obligației pe care o au în prezent administratorii, respectiv obținerea unui atestat de la primărie, dar și eliminarea plafonului de 1.000 de lei pentru banii din casierie. După cum se specifică în nota de fundamentare atașată propunerii legislative, modificările au fost propuse de către reprezentanții mai multor asociații de proprietari, de acestea urmând să beneficieze miile de astfel de entități din țara noastră.

Sursa: avocatnet.ro
S-AR PUTEA SĂ TE INTERESEZE:

BuzăuMedia utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe site-ul nostru. Apăsând "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Prin continuarea navigării pe site-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie. DA, ACCEPT Mai mult