Peste 1,2 milioane de copii de grădiniță și clasele primare, excluși de la tichetele de 400 de lei pentru after school, prevăzute de Legea Educației, potrivit unui proiect de OUG / Valoarea unui voucher pentru “școala după școală”, tăiată la jumătate

de Stiri Buzau Media

Copiii de grădiniță nu mai pot cere tichete de after school, ci doar elevii din clasele primare, potrivit unui proiect de Ordonanță de Urgență aflat pe ordinea de zi a ședinței de guvern, în primă lectură. Actul normativ modifică articolul 58 al Legii Educației, articol modificat de Parlament prin Legea 186/2020 în luna august, proiect inițiat chiar de actualul vicepremier Raluca Turcan, votat masiv de PNL și promulgat de președintele Iohannis pe 20 august 2020.

Printre cele mai importante modificări prevăzute în proiectul de OUG este reducerea la jumătate a valorii unui voucher pentru programul “școala după școală” – de la 400 de lei/beneficiar/lună, la 200 lei/beneficiar/lună pentru următorii doi ani școlari.

De asemenea, din program în toate școlile din România, programul “național” “Școala după școală” devine un program pilot pentru “care se adresează elevilor aflați în risc de părăsire timpurie a școlii în special pentru elevii aparținând grupurilor vulnerabile, cu accent pe elevii aparținând minorității Roma, elevii din mediul rural, elevii cu dizabilități, elevii din comunitățile dezavantajate economic”, potrivit actului normativ în primă lectură.

Ce prevăd modificările din proiectul de OUG:

  1. Elevii până în clasa a IV-a inclusiv pot opta pentru obținerea tichetelor pentru educație pe suport electronic în vederea achitării cheltuielilor din programul derulat în sistem public sau privat de tipul «Școala după școală».
  2. Statul finanțează, în limita sumelor alocate cu această destinație, programul «Școala după școală» pentru elevii de până în clasa a IV-a inclusiv, ai căror părinți, reprezentanți legali sau, după caz, persoana care a fost desemnată de părinte pentru întreținerea unui copil, pe perioada absenței părinților, conform art. 104 din Legea nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările și completările ulterioare, solicită în scris acest serviciu, prin tichete pentru educație pe suport electronic a căror valoare nominală lunară se raportează la indicatorul social de referință și este de 0.8 ISR, exprimat în lei, pentru fiecare copil înscris în programul «Școala după școală”.
  3. Prin excepție de la prevederile aliniatului (4), pentru anii școlari 2020 – 2021 și respectiv 2021 – 2022, valoarea tichetelor pentru educație pe suport electronic este de 0,4 ISR, exprimat în lei, pentru fiecare copil înscris în programul «Școala după școală”.

Ce prevedea Legea Educației, modificată în august de Parlament:

  1. Statul finanțează programul «Școala după școală» pentru preșcolarii și elevii de până în clasa a IV-a inclusiv, ai căror părinți, reprezentanți legali sau, după caz, persoana care a fost desemnată de părinte pentru întreținerea unui copil, pe perioada absenței părinților, conform art. 104 din Legea nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările și completările ulterioare, solicită acest serviciu, prin tichete educaționale a căror valoare nominală lunară se raportează la indicatorul social de referință și este de 0,8 ISR, exprimat în lei, pentru fiecare copil înscris în programul «Școala după școală».”

Ce motive invocă Guvernul:

“Având în vedere faptul că forma aprobată a legii presupune un efor bugetar de aproximativ 3,8 mld lei/an pentru un număr de 1.280.000 de beneficiari și o valoare a tichetului educațional de 400 lei/beneficiar/lună, dar și datorită faptului că pentru o parte dintre beneficiari, respectiv pentru preșcolari activitățile de tip ”școală după școală” nu sunt potrivite cu profilul nevoilor de activități educaționale necesare formării competențelor educaționale;
Ținând cont de faptul că alocarea acestor sume în totalitatea lor din bugetul de stat pentru
activități de tip ”școală după școală” ar periclita grav echilibrul bugetului de stat
 în în contextul epidemiei de coronavirus SARS-CoV-2;

Deoarece elementele sus menționate vizează interesul public și strategic, sunt o prioritate a
Programului de guvernare și constituie o situație de urgență și extraordinară,
 a cărei reglementare nu poate fi amânată, pentru a nu genera dezechilibre bugetare la nivelul bugetului de stat dar și pentru a pune în acord nevoile educaționale ale elevilor cu posibilitățile oferite prin activitățile desfășurate de tip ”școală după școală”, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanței de urgență.

Deși Guvernul susține că nu sunt bani pentru acest proiect, finanțează acest program pilot din fonduri europene nerambursabile în valoare de 30 de milioane de euro, echivalentul a 146 milioane de lei. Un calcul făcut pe baza datelor din document arată că valoarea alocată pentru un elev beneficiar ar fi 2.970 de lei pe an, dacă s-ar aplica pentru toți elevii.

Banii alocați prin proiectul de OUG ar ajunge pentru circa 49.150 de elevi, de 26 de ori mai puțini față de numărul elevilor care ar primi tichete pe forma actuală a Legii Educației. Practic, prin modificarea propusă, 1.230.000 de elevi și copii de grădiniță nu vor avea acces la aceste vouchere, așa cum prevede actuala legislație.

Proiectul de lege care a modificat articolul 58 din Legea Educației nr 1/2011 a fost propus ;i promovat intens chiar de către vicepremierul Raluca Turcan, potrivit adresei de pe site-ul Senatului.

Legea a fost votată masiv de către PNL la vremea respectivă. Decretul de promulgare a fost emis de Președintele Klaus Iohannis pe 20 august, cu 10 zile înainte începerii anului școlar 2020-2021.